CNCNews.bg

Menu
  • НАЧАЛО
  • ПОЛИТИКА
  • ЗДРАВЕ
  • КУЛИНАР
Home БЪЛГАРИЯ

България в сянката на Лукойл

by cncnews
November 12, 2025
Reading Time: 1 min read
A A
0
Кризата с горивата: България между санкциите и реалността на колонката

Кризата с горивата: България между санкциите и реалността на колонката

България отново се оказа на кръстопът между геополитиката и колонката за гориво. След като САЩ и Великобритания наложиха санкции на компании, свързани с руския гигант „Лукойл“, темата за горивната сигурност избухна с пълна сила. Рафинерията в Бургас, която осигурява по-голямата част от бензина и дизела в страната, изведнъж се превърна в епицентър на политически, икономически и дипломатически трус. Президентът Румен Радев бе сред първите, които изразиха критика към действията на правителството.

„Ако не искаха криза с горивата заради „Лукойл“, трябваше да има особен управител по-рано. Вместо да се действа превантивно, сега се действа в паника“,
заяви той в коментар пред журналисти.

Идеята за назначаване на особен управител върху активите на „Лукойл България“ вече е в ход. Законопроектът цели държавата временно да поеме контрол върху компанията, за да избегне блокиране на дейността ѝ вследствие на санкциите. Според правителството това е единствената мярка, която може да гарантира, че снабдяването с горива няма да бъде прекъснато.

Министърът на икономиката Петър Дилов заяви, че няма основания за паника:

„Пазарът функционира нормално. Имаме бензин за 35 дни и дизел за повече от 45. Няма риск от недостиг, нито се предвижда продажба на „Лукойл“ засега.“ По данни на Агенцията за държавен резерв, задължителните 90-дневни запаси от горива са „на практика осигурени“. Складовете на „Лукойл Нефтохим Бургас“ работят под засилен контрол, а вносът от други държави в региона (Гърция, Румъния, Сърбия) вече е активиран като резервен вариант. Вицепрезидентът Илияна Йотова обаче предупреди, че ситуацията остава деликатна:

„Спирането на рафинерията би поставило България в изключително трудна ситуация. Ние не можем от днес за утре да заменим този капацитет.“

Руската посланичка в София, Елеонора Митрофанова, определи българските действия като „рисковани“ и предупреди за последици:

„Назначаването на особен управител е опасен прецедент. Това е намеса в частна собственост и може да се тълкува като нарушаване на международни норми.“

Дипломатическият тон между София и Москва отново се изостря. Някои експерти дори предупреждават, че е възможно Русия да потърси компенсации по международен арбитраж, ако сметне, че интересите ѝ са нарушени. Проблемът с „Лукойл“ не е просто икономически. Той е правен и политически възел, оплетен от години. Рафинерията е регистрирана у нас, но контролът и собствеността ѝ са свързани с руската „Лукойл ПАО“. България отдавна се опитва да ограничи зависимостта си от руските горива, но реалността е упорита: над 60 % от доставките на горива все още идват от Бургас. Юристи предупреждават, че назначаването на особен управител може да доведе до правен хаос, ако собствениците оспорят решението. В същото време правителството настоява, че е длъжно да защити националната сигурност.

„Особеният управител няма да наруши закона, а ще гарантира, че санкциите не се прехвърлят върху българските граждани“,
казват от Министерството на финансите.

На практика цените на горивата засега остават стабилни. Средната цена на бензин А95 е около 2,82 лв., а дизелът – 2,96 лв.
Но експерти предупреждават, че пазарът е изключително чувствителен към слухове и несигурност. Анализатори от енергийния сектор изчисляват, че дори малко забавяне в доставките може да доведе до скок от 10-15 % в рамките на седмица.

„Ценови взрив не е неизбежен, но ако санкциите затегнат банковите преводи или логистиката, ефектът може да се усети веднага на бензиностанцията“,
коментират от портала SafeNews.bg.

Правителството подготвя двуфазен план:

  1. Незабавен контрол и мониторинг на всички запаси и потоци от горива.
  2. Стратегическо преструктуриране на пазара – диверсификация на източниците, включително чрез нови договори за внос от Гърция и Румъния.

Енергийни експерти настояват, че България трябва най-после да изгради истински буфер – както физически резерв, така и правна независимост.

„Докато 80 % от пазара зависи от една рафинерия, всяка санкция ще бъде криза“,
казва икономистът Асен Асенов.

Кризата с горивата идва в момент, когато България се подготвя за влизане в еврозоната, а политическата сцена е силно поляризирана.
Руските санкции и ответните мерки на Запада поставят София в неудобна позиция – между две геополитически оси, докато гражданите просто питат: ще има ли бензин утре? Митрофанова вече предупреди, че икономическата и политическата стабилност на страната може да бъде разклатена, ако „София продължи да се съобразява с външен натиск“. От своя страна премиерът (в изявление след заседанието на Министерския съвет) подчерта:

„България е суверенна държава. Ще гарантираме енергийната сигурност на гражданите, независимо от геополитическите обстоятелства.“

На фона на официалните уверения, шофьорите вече следят табелите по бензиностанциите с повече внимание.
„Дано не се повтори 2022-ра“, казва Георги, таксиметров шофьор от София. „Тогава се говореше, че няма да има проблем, а цените скочиха за дни.“

Истината е, че кризата с горивата е повече от икономическа. Тя е тест за това доколко България може да се справи с външен натиск, без да удари собствения си пазар. Засега държавата се опитва да балансира – между интересите на САЩ, руската собственост и очакванията на българите, които всяка сутрин наливат по 20 лв. и гледат стрелката на резервоара с надежда.

България има гориво – поне за сега. Но дали има ясна стратегия за деня след „Лукойл“?
Докато политиците си разменят обвинения и цитати, истинският въпрос остава прост: ще можем ли да поддържаме двигателите на икономиката, когато санкциите се превърнат в ежедневие, а геополитиката – в новата реалност на пазара?

Tags: бензинБургасБългариягоривадизелдоставки на горивоЕлеонора Митрофановаенергийна сигурностикономическа кризаИлияна Йотовакриза с гориватаЛукойлособен управителПетър ДиловрафинериярезервиРумен Радевсанкциицени на горивата
Previous Post

Традиционна българска баница – история, рецепта и кулинарни рекорди от България

Next Post

България се завръща на „Евровизия 2026“

cncnews

cncnews

Related Posts

Ще плащаме ли повече за пратките от Китай? Всичко за новите мита и ДДС

Край на евтините поръчки: Новите мита от 2026 ще ударят Temu, AliExpress и Shein

by cncnews
November 18, 2025
0

През последните години онлайн платформите Temu, AliExpress и Shein се превърнаха в едни от най-популярните...

Лазар Радков – сърцето зад каузата, която обединява нацията

Лицата на България: Лазар Радков, човекът който превърна капачките в кауза, а каузата в живот

by cncnews
November 17, 2025
0

Лазар Радков е роден на 20 юни 1983 година в град Пловдив, в семейство на...

България Евровизия 2026, участие България Евровизия, БНТ Евровизия, Евровизия Виена 2026, национална селекция, Българска песен Евровизия, Eurovision Bulgaria, Wiener Stadthalle, Български участник Евровизия, европейска музика, БНТ новини, музикален конкурс, България Европа, Eurovision Song Contest 2026

България се завръща на „Евровизия 2026“

by cncnews
November 14, 2025
0

След тригодишна пауза България отново ще застане на голямата сцена на Европа. Страната ни официално...

Next Post
България Евровизия 2026, участие България Евровизия, БНТ Евровизия, Евровизия Виена 2026, национална селекция, Българска песен Евровизия, Eurovision Bulgaria, Wiener Stadthalle, Български участник Евровизия, европейска музика, БНТ новини, музикален конкурс, България Европа, Eurovision Song Contest 2026

България се завръща на „Евровизия 2026“

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

категории

НАЧАЛО | ПОВЕРИТЕЛНОСТ | ЗА НАС И КОНТАКТИ | ОТКАЗ ОТ ОТГОВОРНОСТ | ПРАВИЛА И УСЛОВИЯ

ChatGPT Image Nov 6, 2025, 03_58_41 PM

© 2025 CNCNEWS.bg – Независими новини и анализи. Всички права запазени.

Независими новини и анализи от България и света

Facebook Instagram
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
View preferences
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
View All Result
  • Cookie Policy (EU)
  • За нас и Контакти
  • НАЧАЛО
  • НОВИНИ
  • Отказ от отговорност
  • Политика за поверителност
  • ПРАВИЛА И УСЛОВИЯ ЗА ПОЛЗВАНЕ

Copyright © 2017 CNCNews.

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?