Повече от 20% от гражданите на ЕС живеят в райони, където нивата на шум от трафика вредят на здравето. Европейската сметна палата твърди, че законодателите и местните власти не приемат този проблем толкова сериозно, колкото замърсяването на въздуха.
Над един от петима европейци е изложен на вреден дългосрочен шум от пътния, железопътния и въздушния транспорт.
Животът в район, засегнат от транспортен шум, е свързан с повишен риск от развитие на широк спектър от здравословни проблеми, включително сърдечно-съдови, метаболитни и психични заболявания.
Според Европейската агенция по околна среда (ЕАОС), ранното излагане на транспортен шум влияе върху способността за четене и поведението на децата.
Около 14 милиона деца на възраст между 6 и 17 години в Европа (включително Исландия, Норвегия и Швейцария) са изложени на средни нива на транспортен шум от 55 dB или повече. В Европа почти 550 000 случая на нарушения в способността за четене годишно се дължат на шумовото замърсяване от транспорта. Повече от 80% от тези случаи са резултат от пътния трафик, следвани от 15% от железопътния трафик и около 1% от въздушния транспорт.
Почти 60 000 случая на поведенчески затруднения годишно също се дължат на транспортния шум в Европа, като около 86% от тях са резултат от пътния трафик. ЕАОС е въвела мерки за създаване на тихи зони около училищата, използване на технологии за намаляване на шума в транспортната инфраструктура, както и за инсталиране на изолация и акустична обработка в училища и домове.
Шумът в ЕС е пренебрегнат
Насоките на Световната здравна организация за общностния шум препоръчват нивата на шум в училищните дворове да не надвишават 55 dB, а вътрешният шум в класните стаи да бъде под 35 dB.
На европейско ниво съществуват малко политически мерки за ограничаване на излагането на децата на транспортен шум.
Европейската комисия е определила ориентировъчна цел за намаляване на броя на гражданите на ЕС, които са хронично засегнати от транспортния шум, с 30% до края на десетилетието. Въпреки това, според прогнозите ѝ, по-реалистично е да се очаква намаление от едва 19%.
„За разлика от качеството на въздуха, в ЕС няма общи цели за намаляване на шума,“ каза Клаус-Хайнер Лене, член на Европейската сметна палата и бивш президент, добавяйки, че това „обезкуражава държавите членки да приоритизират действията за намаляване на шумовото замърсяване.“