Преминаването към електромобили поражда множество въпроси относно разходите и ефективността. Но как електрическите автомобили се сравняват с конвенционалните коли с вътрешно горене по отношение на въздействието върху околната среда? В стремежа към бъдеще с нулеви въглеродни емисии милиони шофьори по света избират електрически автомобили.
Транспортът и въглеродните емисии
Транспортът е отговорен за около една четвърт от световните парникови газове, като около половината от тези емисии идват от леки автомобили.
Една от възможностите за намаляване на замърсяването, без да се отказваме от шофирането, е преминаването към електрически автомобили. Някои екоактивисти считат това за ключова стъпка в борбата с климатичните промени. Въпреки това, не всички са съгласни, тъй като електромобилите също имат своя екологичен отпечатък.
Тъй като и двата вида превозни средства имат влияние върху околната среда, заслужава ли си наистина да преминем към електромобил или е по-добре да запазим кола с вътрешно горене? Нека разгледаме точка по точка.
Как въглеродният отпечатък на автомобил с вътрешно горене се сравнява с този на електромобил?
Автомобилите с вътрешно горене и електромобилите имат значителни различия във въглеродния си отпечатък. През целия си живот автомобилът с вътрешно горене отделя около 48 тона въглероден диоксид (CO2), което е с 40% повече от електромобил. Тези данни са от преглед на Transportation Energy Institute от 2021 г., базиран на продължителност на живота на автомобил от 320,000 километра.
Въпреки това, електромобилите имат по-голям въглероден отпечатък по време на добива на материали и производството. Същото изследване установява, че електромобилът отделя 11 тона CO2 в този етап — над два пъти повече от автомобил с вътрешно горене.
Колко време е необходимо, за да компенсира електромобилът въглеродния си отпечатък?
Шофирането на електромобил не генерира директни емисии, което означава, че той може да компенсира “въглеродния си дълг”. Според Брайън Кокс, експерт по устойчива мобилност в швейцарската консултантска компания INFRAS, в Швейцария електромобилът може да компенсира въглеродния си отпечатък след 20-30 хиляди километра.
В Германия или средноевропейска държава тази компенсация става при около 60-70 хиляди километра, или след шест до седем години. Разликите зависят от източника на електроенергия — колкото по-чист е той, толкова по-бързо се компенсира.
Наистина ли електромобилите не отделят CO2 при движение?
Да и не. Традиционните автомобили изгарят изкопаеми горива, което води до голям въглероден отпечатък, както и до киселинни дъждове, смог и дихателни заболявания.
Електромобилите не изгарят горива, което прави експлоатацията им по-чиста, тъй като се захранват с електроенергия. Но реалният екологичен ефект зависи от въглеродния отпечатък на електрическата мрежа. Ако електроенергията се произвежда от изкопаеми горива, зареждането на електромобил предизвиква косвени емисии.
Колко вреди на околната среда причиняват батериите на електромобилите?
Добивът на материали за батериите на електромобилите има своите предизвикателства. Литият, основен компонент, е свързан с изчерпване на водните ресурси и замърсяване в “литиевия триъгълник” на Южна Америка, откъдето през 2022 г. идва една трета от лития.
Добивът на един тон литий изисква около 2 милиона литра вода, достатъчни за 125 електромобила. Въпреки това, производството на бензин изразходва 10 пъти повече вода през жизнения си цикъл. Кобалтът, друг ключов ресурс, е свързан с унищожаване на местообитания и здравни рискове. През 2022 г. електромобилите представляват около 40% от търсенето на кобалт, като по-голямата част идва от Демократична република Конго.
Могат ли батериите на електромобилите да бъдат рециклирани?
Да, батериите на електромобилите са силно рециклируеми. Според Георг Бикер, старши изследовател в International Council on Clean Transportation, мащабното рециклиране вероятно ще се разпространи, когато днешните батерии достигнат края на жизнения си цикъл след 15-20 години.
В Европейския съюз вече има закони, които изискват възстановяване на до 95% от материалите като кобалт и мед. В САЩ Законът за намаляване на инфлацията стимулира етикетирането на рециклирани батерии като „произведени в Америка“ чрез субсидии.
Има ли случаи, в които е по-добре да запазите автомобил с вътрешно горене?
Да. Един такъв случай е, ако автомобилът се използва рядко.
“Допълнителната енергия, необходима за производството на батерията, няма да се компенсира, защото колата няма да бъде карана достатъчно,” казва Брайън Кокс от INFRAS. В тези случаи по-добър вариант е използването на обществен транспорт или услуги за споделено пътуване. При редки нужди от автомобил можете да наемете електромобил, което ще е по-добре от използването на стар автомобил с вътрешно горене.