Берлин, 13 януари (Ройтерс) – Германските топ автомобилни производители понесоха сериозни загуби както на вътрешния пазар, така и в Китай през 2024 г., показват данните за обема на продажбите. Заможните потребители намалиха покупките си на фона на несигурна икономика и по-бавни от очакваните продажби на електрически автомобили.
BMW отчете спад от 2.3% в общите продажби на своята марка, в сравнение със спад от 3% при Mercedes-Benz Cars и Porsche и 12% при Audi на Volkswagen. В Китай и Германия, обаче, BMW регистрира спадове от съответно 13.4% и 5.3%, докато продажбите на Mercedes намаляха със 7% и 9%. Audi отчете спад от 11% в Китай и 21% в Германия.
Китайският вътрешен пазар, най-големият в света, запази стабилен растеж през 2024 г., но чуждестранните автомобилни производители с по-малко конкурентни електрически модели загубиха позиции спрямо китайските конкуренти, които произвеждат само електромобили. Ценовите войни и субсидираните отстъпки за по-зелени автомобили стимулираха търсенето.
В Германия търсенето на автомобили остава значително под нивата отпреди пандемията, като през миналата година са продадени около 2.8 милиона автомобила – около 1% по-малко в сравнение с 2023 г. и с една четвърт под продажбите за 2019 г.
Продажбите на изцяло електрически автомобили в страната намаляха с една четвърт спрямо 2023 г., според данни на германските моторни власти, докато продажбите на хибриди нараснаха с 12% до около 950,000 броя.
Глобалните продажби на изцяло електрически автомобили на BMW се противопоставиха на тази тенденция, увеличавайки се с 13.5% до около 430,000, докато продажбите на Mercedes-Benz в този сегмент спаднаха с 23%.
Една светла точка за Mercedes беше увеличението с 34% в продажбите на най-високия клас автомобили през четвъртото тримесечие, подпомогнато от стабилното търсене в САЩ – знак, че дилърите може да увеличават запасите си преди Доналд Тръмп да наложи по-високи мита върху европейските автомобили.