2024 г. беше тежка за Stellantis – не просто лоша, а много лоша. Годината завърши с ранното напускане на изпълнителния директор Карлос Таварес, което остави компанията без лидер година преди планираното му пенсиониране през 2026 г. Освен това, продажбите на Stellantis в САЩ спаднаха с 15%, подчертавайки трудностите на компанията.
Въпреки всичко, една марка под шапката на Stellantis отбеляза невероятен ръст от 154% в продажбите. Но с такива минимални обеми този успех е по-скоро статистическа аномалия, отколкото истински пробив.
Спад на продажбите в САЩ
За 2024 г. Stellantis успя да продаде 1,303,570 превозни средства в САЩ, което е значителен спад от 15% спрямо 1,527,090 през 2023 г. Този резултат поставя компанията далеч зад основните конкуренти: Ford увеличи продажбите си с 4,2% до 1,974,009 превозни средства, а GM постигна ръст от 4%, продавайки впечатляващите 2,7 милиона.
Jeep, Ram и Dodge: Трио в упадък
Големите проблеми на Stellantis се простират сред основните му марки.
- Jeep, считан за коронното бижу на компанията, отчете спад от 9% в продажбите, достигайки 587,725 броя. Моделите с най-големи загуби включват:
- Grand Cherokee (-12%),
- Gladiator (-24%),
- Renegade (-68%).
Дори луксозният Wagoneer, който бе опитът на Stellantis за навлизане в премиум сегмента, се срина с 48%. Единственият светъл лъч за Jeep бе Compass, който отбеляза ръст от 16%.
- Ram също отбеляза спад, като продажбите паднаха с 19%. Основните пикапи на марката, които са гръбнакът на портфолиото ѝ, отчетоха спад от 16%. Дори ProMaster, успешната линия на търговски ванове, отбеляза намаление с 19%.
- Dodge преживя най-тежката загуба с 29% спад в продажбите – от 199,458 до 141,730 броя.
- Charger и Challenger, които бяха ключови за марката, регистрираха спадове съответно от 54% и 40%.
- Durango също отбеляза спад (-14%), а моделите Journey и Caravan бяха изцяло спрени от производство.
- Единственият положителен момент бе новият Dodge Hornet, който в първата си пълна година на пазара отбеляза ръст от 120%, достигайки 20,559 броя. Но това не беше достатъчно да компенсира загубите.
Chrysler: Оцеляване с минимална гама
Chrysler, някога символ на американската автомобилна индустрия, сега разчита почти изцяло на един модел – миниванът Pacifica и неговия флотски вариант Voyager. Продажбите на Pacifica спаднаха със 7% до 124,683 броя, а марката се сбогува със стареещия Chrysler 300.
Без нови продукти на хоризонта, бъдещето на Chrysler изглежда несигурно.
Италианските марки: Един малък успех
- Fiat най-накрая постигна положителен резултат след девет години на спад. Марката отбеляза ръст от 154% в продажбите, достигайки 1,528 броя. Основен принос имаше моделът 500, чиито продажби скочиха с невероятните 7,983% – от едва 12 броя през 2023 г. до 970 през 2024 г. Въпреки това, търсенето остава толкова ниско, че Stellantis временно спря производството на модела.
- Alfa Romeo, от друга страна, продължава да губи позиции. Продажбите спаднаха с 19% до 8,865 броя.
- Stelvio регистрира спад от 41%,
- Giulia – 33%,
- а новият SUV Tonale успя да реализира само 3,383 броя в дебютната си година.
Заключение
2024 г. беше трудна година за Stellantis. С изключение на минималния успех на Fiat, основните марки Jeep, Ram, Dodge и Chrysler бележат спад. Без ясна стратегия за иновации и нови модели, компанията рискува да изостане още повече от конкурентите си.