От неделя шофьорите, които влизат в центъра на Манхатън, ще трябва да плащат нова такса, като повечето ще дължат $9 за достъп до най-натоварената част на града по време на пиковите часове.
Тази такса, известна като „ценообразуване за задръствания“ (congestion pricing), цели да намали трафика в пренаселения Ню Йорк, като същевременно събира средства за подобряване на остарялата система на градския транспорт.
„Изучаваме този проблем от пет години. Но са ви нужни само пет минути в центъра на Манхатън, за да разберете, че Ню Йорк има сериозен проблем с трафика,“ заяви председателят на Метрополитен Транспортната Агенция (MTA) Джано Либер в петък след съдебно заседание, което даде зелена светлина за въвеждането на таксите.
„Искаме да улесним движението в града за тези, които избират да шофират или трябва да го правят.“
Как работи таксата
Размерът на таксата зависи от часа на деня и от това дали шофьорите използват E-ZPass, електронна система за събиране на такси, популярна в много щати.
- Повечето шофьори с E-ZPass ще плащат $9 за влизане в Манхатън южно от Сентрал парк в делнични дни между 5 сутринта и 9 вечерта и през уикендите между 9 сутринта и 9 вечерта.
- През останалите часове таксата ще е $2.25.
Това е допълнителна такса към съществуващите такси за мостове и тунели, които шофьорите плащат, за да стигнат до Манхатън. Въпреки това, за тези, които са платили за вход през определени тунели в пикови часове, ще бъде предоставен кредит до $3.
Политическа реакция
Президентът Доналд Тръмп, републиканец, обеща да премахне програмата след като встъпи в длъжност, но не е ясно дали ще изпълни това. Планът беше блокиран по време на първия му мандат, докато се чакаше федерално екологично одобрение.
През ноември Тръмп, чиято култова сграда Trump Tower попада в зоната на таксуване, заяви, че новата такса „ще постави Ню Йорк в неравностойно положение спрямо конкурентни градове и щати, като бизнесът ще напусне“.
„Това не е просто огромен данък за хората, които влизат в града, но е и изключително неудобно както за шофирането, така и за личното счетоводство,“ каза той. „Докато таксата за задръствания е в сила, Ню Йорк няма как да се възстанови.“
Конгестия такси в световен мащаб
Подобни схеми за таксуване при задръствания съществуват в големи градове като Лондон и Стокхолм, но това е първата подобна програма в САЩ.
Таксата първоначално трябваше да влезе в сила миналата година с размер от $15, но демократичната губернаторка на Ню Йорк, Кати Хочул, внезапно замрази програмата преди изборите през 2024 г. По-ниската такса от $9 беше въведена след изборите, като Хочул отрече политически мотиви и обясни, че $15 са били прекалено високи.
Програмата оцеля и след няколко съдебни дела, включително от щата Ню Джърси, който поиска временно блокиране. Говорител на губернатора на Ню Джърси, Фил Мърфи, заяви в събота, че те ще „продължат да се борят срещу тази несправедлива и непопулярна схема“.
Ми като искат до ходят на скъпо ще плащат.