2024 г. разпали опасенията относно безопасността на въздушния транспорт, особено през последните седмици, когато над 200 души загубиха живота си в два отделни инцидента само за няколко дни.
На 38 души загинаха при катастрофа на самолет на Azerbaijan Airlines в Казахстан, а само четири дни по-късно 179 души загубиха живота си при приземяване на самолет на Jeju Air в Южна Корея.
Въпреки тези трагедии и многото съобщения за турбуленции, които нараняват пътници, статистиките сочат, че летенето остава един от най-безопасните начини за транспорт.
Авиацията през 2024: Най-сериозните инциденти
1. Катастрофа в Казахстан
Самолетът на Azerbaijan Airlines претърпя катастрофа, за която първоначалните данни сочат, че може да е причинена от руски противовъздушни сили.
2. Инцидент в Южна Корея
Самолетът на Jeju Air се приземи без спуснато шаси, след като двигателят беше повреден при удар с птица.
3. Други инциденти
- Япония: Катастрофа с петима загинали членове на бреговата охрана.
- САЩ: Част от самолет се откъсна при излитане в Портланд, но всички 177 пътници оцеляха.
- Бразилия: Полет на Voepass с 62 жертви през лятото.
Безопасността на авиацията: Статистики, които вдъхват доверие
Според данни от Aviation Safety Network, 2024 г. е най-смъртоносната година в авиацията от 2018 г., с общо 318 загинали. Но трябва да се отбележи, че:
- През 2023 г. не е имало нито една смъртоносна катастрофа с търговски самолети.
- Авиационната индустрия е транспортирала над 5 милиарда пътници само през 2024 г.
Дългосрочната перспектива
Изследване на MIT показва, че рискът от смърт при въздушен транспорт е намалял значително през последните десетилетия:
- 1968–1977: 1 смъртен случай на 350 000 полета.
- 2018–2022: 1 смъртен случай на 13.7 милиона полета.
Човешка грешка: Най-големият фактор в авиационните катастрофи
Според Embry-Riddle Aeronautical Academy, 80% от авиационните инциденти се дължат на човешка грешка. Основни фактори включват:
- Грешки на пилотите: 53%.
- Механични повреди: 21%.
Защо летенето остава безопасно?
Всеки инцидент подобрява авиацията.
След всяка катастрофа се извършват задълбочени разследвания, които водят до подобрения в авиационната безопасност.
Примери от историята:
- 1956 г.: Сблъсък над Гранд Каньон доведе до подобрения в контрола на въздушното движение.
- 1996 г.: Инцидентът с TWA Flight 800 доведе до мерки за предотвратяване на искри в резервоарите за гориво.
- 9/11: Създаване на Администрацията за транспортна сигурност (TSA).
- MH370: Въвеждане на системи за проследяване в реално време.
Ролята на черните кутии
При всяка катастрофа черните кутии (Flight Data Recorder и Cockpit Voice Recorder) осигуряват ценна информация за причините и помагат за предотвратяване на бъдещи инциденти.
Какво прави авиацията толкова сигурна?
Безопасността зависи от усилията на всички – пилоти, инженери, регулатори и авиокомпании.
Според Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA), операторите трябва да избягват зони на конфликт и да извършват стриктни оценки на риска.
Войните и авиацията
- Полети над конфликтни зони, като Русия, представляват значителен риск.
- Западни авиокомпании са спрели полетите си над Русия, но някои азиатски и близкоизточни превозвачи продължават да използват този въздушен коридор.
Заключение: Летенето остава най-безопасният транспорт
Въпреки тежките инциденти през 2024 г., авиацията продължава да е един от най-сигурните начини за транспорт. Постоянните подобрения и строгите регулации гарантират, че безопасността остава основен приоритет.
Следващият ви полет? Насладете му се с увереност, защото зад кулисите хиляди професионалисти работят всеки ден, за да поддържат небето безопасно. 🌍✈️