Honda и Nissan подписаха меморандум за разбирателство в опит да се обединят и да създадат третия по големина автомобилен производител в света, докато индустрията преминава през драматични промени, свързани с електрификацията.
Двете компании обявиха в понеделник, че и Mitsubishi Motors – по-малък партньор в алианса на Nissan – също се е съгласила да участва в преговорите за интеграция на бизнеса. Новото управление ще бъде първоначално ръководено от Honda, като ще запази основните принципи и брандове на всяка компания.
Какво ще донесе обединението на Honda и Nissan за автомобилния сектор?
Сериозни промени в индустрията
Възходът на китайските автомобилни производители разтърсва глобалната автомобилна индустрия, особено в момент, когато производителите се опитват да преминат от двигатели с вътрешно горене към електромобили. По-евтини електрически автомобили от китайски марки като BYD, Great Wall и Nio навлизат на пазара, отнемайки пазарни дялове от японски и американски компании.
Японските производители изостават в разработката на електромобили и сега са принудени да намаляват разходите и да наваксат загубеното време. През август Honda, Nissan и Mitsubishi обявиха, че ще споделят компоненти за електромобили, включително батерии, и ще си сътрудничат в изследванията на софтуер за автономно шофиране.
Според предварително споразумение, Honda – вторият най-голям японски производител – и Nissan, който е трети, ще обединят усилия. Очаква се новото обединение да има пазарна стойност от около 55 милиарда долара.
Конкуренция на Toyota и Volkswagen
Обединението ще позволи на Honda и Nissan да увеличат мащаба си, за да се конкурират с лидерите в индустрията като Toyota Motor Corp. и Volkswagen AG. В момента Toyota работи в партньорства с Mazda и Subaru, което ѝ дава значително предимство.
Какво печели Honda от Nissan?
Според експерти, Honda може да се възползва от дългогодишния опит на Nissan в разработката на батерии, електрически автомобили и хибридни технологии. Nissan притежава и модели в сегменти, в които Honda няма присъствие, като големи SUV автомобили с рамкова конструкция (например Armada и Infiniti QX80).
Електромобилите на Nissan, като Leaf и Ariya, не са най-продаваните в САЩ, но предоставят солидна платформа за бъдещото развитие на Honda в този сегмент.
Защо сега?
Nissan изпитва финансови затруднения, включително загуби от 9,3 милиарда йени (61 милиона долара) през последното тримесечие. Освен това, компанията наскоро обяви мащабни съкращения, като намали глобалния си капацитет с 20%.
Слухове за евентуално придобиване на Nissan от Foxconn (тайванският производител на iPhone) са допълнителен фактор, който е ускорил преговорите с Honda.
Какво следва за японските автомобилни производители?
Дори след сливането, Toyota ще остане водещият производител в Япония с над 11,5 милиона произведени автомобила през 2023 г., в сравнение с общо 8,4 милиона за Honda, Nissan и Mitsubishi.
Сливането обаче ще даде възможност на двете компании да се адаптират към новите реалности на индустрията, включително растящото търсене на по-достъпни електромобили.