Ако има ден в годината, в който българинът става по-рано от обикновено, не е Коледа, не е Гергьовден, не е дори първият учебен ден. Това е Черният петък — денят, в който народът ни се събужда с една мисъл:
„Днес ще спестя пари!“ …макар че често накрая излиза, че просто е дал повече, но поне е щастлив.
Това, което започна като американска традиция, се превърна в български спорт
През 2025 г. Черният петък вече е не просто ден, а национално събитие, разтегнато като локум – някъде го започват от сряда, някъде го приключват в неделя, а някои магазини направо го продължават до следващия петък.
Българските търговци отдавна не играят по американските правила. Тук Black Friday е като дълга сериална драма – с обрати, тайни оферти, „първи 100 клиента“, фалшиви намаления и истински изненади. Само че, както винаги, българинът бързо се адаптира. Вече никой не чака пред магазините – сега се чака пред уебсайтите. В 2025 г. над 70% от покупките у нас са онлайн, което прави Черния петък масов интернет маратон. А разликата?
В магазина може да ти настъпят крака – в сайта може да ти падне интернетът. И болката е същата.
Българинът в 2025: “Не ми трябва, ама за тия пари… взимам!”
Една от националните особености на Черния петък у нас е способността на българина да купи неща, от които няма нужда, само защото са намалени.
Прашка за картофи?
Електрически тирбушон, въпреки че у дома имаш три?
Трета прахосмукачка робот?
„Еми намалено е, бе!“, казва българинът и прибира още една кутия.
И тук стигаме до интересното: през 2025 г. най-купуваните неща у нас са: смартфони (вече никой не чака топ моделите – купува се каквото е на промоция); прахосмукачки роботи (защото един никога не е достатъчен); парфюми (подаръците за Коледа се мислят още от ноември); лаптопи и таблети; играчки за деца; а тази година – и вода в големи разфасовки, понеже българинът реши да мисли практично (невероятно, но факт) Да, правилно прочете. През 2025 г. бумът на бутилираната вода и филтрите за дома остави отпечатък и върху Черния петък. Много домакинства използват деня, за да се запасят с минерална и изворна вода на ниска цена. Екологично? Не точно. Но практично — много.
Великата битка за фалшивите намаления
Всеки българин има поне един приятел, който следи цените като орел седмица преди Черния петък.
„Ей, това вчера беше 999 лв., сега го вдигнаха на 1299 лв., за да го свалят на 1099 и да ме лъжат!“, казва той и споделя скрийншоти като истински детектив. Търговците, от своя страна, гледат невинно и обясняват, че това е „динамична ценова политика“.
Българинът превежда това просто: „Слагате каквото искате и се надявате да не разбера.“ Но в 2025 г. хората вече са подготвени – проверяват, сравняват, следят история на цените и не се лъжат лесно.
Поне повечето.
Голямата надпревара онлайн: “Сайтът пак ли падна?!”
Черният петък всяка година носи едно неизбежно явление: българските сайтове падат.
Те падат, стават, пак падат, пак се вдигат – като драмата между главните герои в турски сериал.
През 2025 г. картината не е по-различна: 5 големи онлайн търговци крашнаха за 10–45 минути; 2 сайта се оправиха бързо; един беше недостъпен през цялата сутрин
И въпреки това, българинът не се отказва. Той рефрешва. Рефрешва пак. И пак.
И накрая купува.
Най-големият хит през Черния петък 2025: LEGO и… перални
Да, това е комбинация, достойна за българската реалност. LEGO остава най-продавания продукт в света за Черния петък и през 2025 г., а в България тенденцията е подобна: Децата искат LEGO, а родителите искат пералня, която не тропа като танк. Справедливо разпределение. Истината е, че Черният петък у нас се превръща в своеобразен тест: Колко можеш да спестиш… като купиш колкото се може повече. Има логика, както би казал всеки българин: „То ако не взема сега, после ще е по-скъпо! А фактът, че човек понякога купува неща, за които дори не е мислил — е, това просто добавя цвят на деня.
В крайна сметка Черният петък в България е едно прекрасно, хаотично, леко смешно събитие, в което:
-
купуваме повече, отколкото трябва
-
плащаме по-малко… или поне така си мислим
-
и накрая се чувстваме победители




