Транспортният шум в ЕС – подценена заплаха за здравето
Повече от 20% от гражданите на Европейския съюз живеят в райони, където нивата на шум от трафика надхвърлят безопасните граници и вредят на здравето им. Въпреки сериозните последици от шумовото замърсяване, Европейската сметна палата алармира, че законодателите и местните власти не разглеждат този проблем със същата строгост, както замърсяването на въздуха.
Разпространение на транспортния шум
Над един от петима европейци е изложен на дългосрочен шум от пътния, железопътния и въздушния транспорт, който надвишава 55 децибела (dB) – прагът, над който Световната здравна организация (СЗО) счита, че могат да възникнат неблагоприятни здравни ефекти.
Транспортният шум е най-сериозен в гъстонаселени градски зони, където интензивният автомобилен трафик, железопътните линии и летищата са неизменна част от инфраструктурата. Жителите на такива райони са подложени на хроничен шум, който често надхвърля допустимите граници както през деня, така и през нощта.
Въздействие върху здравето
Изследванията на Европейската агенция по околна среда (ЕАОС) сочат, че животът в район, засегнат от транспортен шум, е свързан с повишен риск от развитие на редица здравословни проблеми, включително:
- Сърдечно-съдови заболявания – дългосрочното излагане на шум увеличава риска от високо кръвно налягане, инфаркт и инсулт.
- Метаболитни нарушения – доказана е връзката между шумовото замърсяване и появата на диабет тип 2.
- Психични разстройства – шумът води до повишени нива на стрес, тревожност и нарушения на съня, които влияят негативно на цялостното психично здраве.
- Проблеми с когнитивното развитие – децата, които растат в райони с висок шумов фон, могат да изпитват трудности с концентрацията, ученето и запаметяването.
Шумът и въздействието върху децата
Според ЕАОС, ранното излагане на транспортен шум влияе негативно върху способността за четене и поведението на децата. Около 14 милиона деца на възраст между 6 и 17 години в Европа (включително Исландия, Норвегия и Швейцария) са изложени на средни нива на шум над 55 dB.
Изследванията показват, че близо 550 000 случая на нарушения в способността за четене годишно се дължат на транспортния шум. Повече от 80% от тях са резултат от пътния трафик, 15% – от железопътния транспорт, а около 1% – от въздушния транспорт. Наред с това, почти 60 000 случая на поведенчески затруднения при деца всяка година са свързани с шумовото замърсяване, като 86% от тях се дължат на пътния трафик.
Недостатъчни мерки за справяне с проблема
Въпреки че СЗО препоръчва нивата на шум в училищните дворове да не надвишават 55 dB, а вътрешният шум в класните стаи да бъде под 35 dB, в много европейски държави тези стандарти не се спазват. Децата учат в среда, която не е оптимална за тяхното когнитивно развитие, което дългосрочно може да се отрази на академичните им постижения и психическото им благосъстояние.
На европейско ниво съществуват малко политически мерки, които ограничават излагането на децата на транспортен шум. Липсата на конкретни и задължителни цели за намаляване на шумовото замърсяване затруднява прилагането на ефективни политики от отделните държави.
Опити за справяне с проблема
Европейската комисия е определила ориентировъчна цел за намаляване на броя на гражданите на ЕС, които са хронично засегнати от транспортния шум, с 30% до края на десетилетието. Въпреки това, прогнозите сочат, че по-реалистично е да се очаква намаление от едва 19%.
„За разлика от качеството на въздуха, в ЕС няма общи цели за намаляване на шума,“ каза Клаус-Хайнер Лене, член на Европейската сметна палата и бивш президент, добавяйки, че това „обезкуражава държавите членки да приоритизират действията за намаляване на шумовото замърсяване.“
ЕАОС препоръчва редица мерки за справяне с проблема, включително:
- Създаване на тихи зони около училищата и жилищните райони.
- Използване на технологии за намаляване на шума в транспортната инфраструктура, като шумоизолиращи пътни настилки и шумозаглушителни бариери.
- Изолация и акустична обработка на училища и домове, за да се намали вътрешният шум.
- Разработване на строги регулации за нивата на шум, които новите инфраструктурни проекти трябва да спазват.
Заключение
Шумовото замърсяване в ЕС е сериозен и често подценяван проблем. Въпреки че транспортният шум засяга милиони хора, особено деца, политическите действия в тази насока остават ограничени. Нужни са по-амбициозни мерки, които да гарантират по-добра защита на гражданите и намаляване на неблагоприятните последици за здравето. Европейските институции и националните правителства трябва да работят заедно, за да се справят с този проблем и да създадат по-здравословна среда за бъдещите поколения.