Продажбите на хибридно-електрически автомобили също се увеличиха в ЕС през януари, най-вече благодарение на силното представяне на френския пазар. В същото време регистрациите на plug-in хибриди (PHEV) останаха в застой.
Според Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), регистрациите на леки автомобили в ЕС отбелязаха спад от 2,6% на годишна база през януари, достигайки четиримесечно дъно от 831 201 единици. Основната причина за този спад бяха по-ниските продажби във Франция и Италия, където регистрациите намаляха с 6,2% и 5,8% съответно. В Германия също бе отчетено леко понижение от 2,8%. В контраст, Испания отбеляза ръст от 5,3% в регистрациите на нови автомобили.
Силно начало за продажбите на изцяло електрически автомобили
Електрическите автомобили (BEV) заеха 15% от автомобилния пазар в ЕС през януари 2025 г., значително повече в сравнение с 10,9% през същия месец на предходната година. През януари продажбите на BEV скочиха с 34% и достигнаха 124 341 броя, като основен двигател на този ръст беше Германия, където регистрациите се увеличиха с 53,5%.
Белгия също отчете силен ръст от 37,2%, а в Нидерландия увеличението беше 28,3%. Тези три държави съставляваха 64% от общите регистрации на електромобили в ЕС през януари. Основните фактори, допринесли за този растеж, включват по-голямото разнообразие на модели, държавните субсидии и нарастващия потребителски интерес към електрификацията. Въпреки това, възможно е тенденцията да се промени с оглед на новите, по-високи мита на ЕС върху китайските електрически автомобили, което може да доведе до спад в предлагането и покачване на цените.
Регистрациите на хибридни автомобили рязко нарастват, благодарение на Франция
Хибридно-електрическите автомобили бяха най-предпочитаният избор сред купувачите в ЕС, като заеха 34,9% от общия пазар през януари. Регистрациите им се увеличиха с 18,4%, като най-голям принос за този ръст имаше Франция, където продажбите скочиха с впечатляващите 52,2%. Испания също отбеляза стабилен растеж от 23,5%.
В Германия регистрациите на хибридни автомобили се повишиха с 13,7%, а в Италия – с 10,6%. Това показва трайно увеличаващо се търсене на тази технология, която предлага баланс между ефективност и удобство за потребителите, които все още не са готови напълно да преминат към изцяло електрически модели.
В същото време обаче, plug-in хибридите (PHEV) отбелязаха спад от 8,5% през януари, като бяха регистрирани 61 406 нови автомобила от този тип. Основният фактор за този спад беше значителното намаление на продажбите в ключови пазари като Белгия (-66,6%) и Франция (-54%). В момента PHEV моделите съставляват едва 7,4% от общите продажби на автомобили в ЕС.
Регистрациите на бензинови и дизелови автомобили рязко намаляват
През януари регистрациите на бензинови автомобили се сринаха с 18,9% на фона на слабото представяне на всички големи пазари в ЕС. Най-значителният спад беше във Франция (-28,2%), следвана от Германия (-23,7%). В Италия продажбите на бензинови коли намаляха със 17%, а в Испания – с 11,1%.
Общо през януари бяха регистрирани 244 763 бензинови автомобила, което намали пазарния им дял до 29,4% в сравнение с 35,4% през същия период на 2024 г. Дизеловите автомобили също отчетоха спад от 27% през януари, което е поредното доказателство, че потребителите все повече се насочват към по-екологични алтернативи.
Какво предстои за автомобилния пазар в ЕС?
Тенденциите от януари потвърждават, че електрификацията в Европа напредва с бързи темпове, особено в сегмента на изцяло електрическите и хибридните автомобили. Въпреки това, остава неясно как новите мита върху китайските електромобили и потенциалните промени в държавните субсидии ще повлияят на динамиката на пазара през следващите месеци.
Със сигурност обаче бензиновите и дизеловите автомобили ще продължат да губят пазарен дял, докато европейските потребители все повече търсят устойчиви транспортни решения. Времето ще покаже дали ЕС ще успее да задържи настоящото темпо на преход към електромобили или ще се появят нови предизвикателства, които да забавят този процес.