Берлин, 13 януари (Ройтерс) – Германските топ автомобилни производители изпитаха сериозни затруднения през 2024 г., като продажбите им намаляха както на вътрешния пазар, така и в Китай. Спадът се дължи на комбинация от икономическа несигурност, нарастваща конкуренция от страна на китайските производители на електромобили и по-слаб от очакваното интерес към електрическите модели на европейските марки.
Според последните данни, BMW отчете спад от 2.3% в общите продажби на своята марка, докато Mercedes-Benz Cars и Porsche записаха спад от 3%, а Audi, част от Volkswagen Group, пострада най-много със спад от 12%. Най-проблемните пазари за германските премиум марки бяха именно Китай и Германия, където спадовете бяха значителни.
В Китай, най-големия автомобилен пазар в света, BMW отчете спад от 13.4%, Mercedes-Benz – 7%, а Audi – 11%. В родната Германия положението също не беше розово: BMW загуби 5.3% от продажбите си, Mercedes-Benz – 9%, а Audi отчете драматичен спад от 21%.
Конкуренцията от китайските марки и слабостта на електромобилния сегмент
Докато като цяло китайският автомобилен пазар продължи да расте, западните производители с по-малко конкурентни електрически модели започнаха да губят позиции. През последните години китайските компании като BYD и Nio засилиха натиска върху германските марки, предлагайки по-достъпни и технологично напреднали електромобили, често с по-добри характеристики в сравнение с европейските модели в същия ценови клас.
Допълнително ценовите войни в Китай направиха положението още по-сложно. Китайските производители намалиха цените, подкрепени от държавни субсидии за електрически автомобили, което привлече повече местни клиенти. В резултат на това луксозните немски марки не успяха да останат конкурентоспособни и загубиха значителен дял от пазара.
Германия: Автомобилният пазар все още далеч от предкризисните нива
В Германия автомобилната индустрия продължи да изпитва сериозни трудности, като продажбите на коли останаха с една четвърт под нивата от 2019 г.. През 2024 г. в страната бяха продадени около 2.8 милиона автомобила – с 1% по-малко в сравнение с предходната година.
Един от най-големите проблеми за германския пазар беше спадът в продажбите на изцяло електрически автомобили, който достигна 25% спрямо 2023 г. Това се дължи на няколко фактора, включително намаляване на държавните субсидии за покупка на електромобили и проблеми с инфраструктурата за зареждане, която все още не е достатъчно развита, за да отговори на нуждите на масовите потребители.
За разлика от това, хибридните автомобили продължиха да печелят популярност, като продажбите им се увеличиха с 12% до около 950,000 броя. Това показва, че потребителите в Германия все още не са готови да преминат изцяло към електрически автомобили, но търсят по-ефективни и икономични алтернативи на традиционните бензинови и дизелови модели.
BMW и Mercedes-Benz: Противоречиви резултати в електромобилния сегмент
Докато като цяло продажбите на електромобили намаляха в Германия, BMW успя да запази стабилен растеж в този сегмент. Глобалните продажби на изцяло електрически модели на марката нараснаха с 13.5% до около 430,000 автомобила. Това поставя BMW в по-силна позиция спрямо конкурентите му, особено спрямо Mercedes-Benz, който отбеляза спад от 23% в продажбите на електрически автомобили.
От друга страна, Mercedes-Benz отчете добри резултати в сегмента на ултра-луксозните автомобили. През последното тримесечие на 2024 г. продажбите на най-високия клас модели на марката се увеличиха с 34%, като основен двигател на този растеж беше стабилното търсене в САЩ.
Притеснения за бъдещето: Митата на Тръмп и несигурната икономика
Въпреки че някои сегменти показаха признаци на растеж, несигурността в глобалната икономика продължава да бъде сериозен проблем за германските автомобилни производители.
В САЩ дилърите на Mercedes-Benz и BMW започнаха увеличаване на запасите си, очаквайки възможността за по-високи мита върху европейските автомобили, ако Доналд Тръмп отново стане президент. Очакванията за нови търговски бариери създават напрежение в автомобилната индустрия, което може да доведе до допълнителни загуби за германските компании в бъдеще.
Заключение
2024 г. беше предизвикателна година за германските премиум автомобилни марки, особено в Китай и Германия – два от най-важните им пазари. Намаляващото търсене, засилената конкуренция от китайски електромобили и несигурността в глобалната икономика доведоха до значителен спад в продажбите.
Въпреки това, някои марки като BMW успяха да компенсират част от загубите чрез ръст в продажбите на електромобили, докато Mercedes-Benz се представи по-добре в ултра-луксозния сегмент.
Предстоящите месеци ще бъдат решаващи за бъдещето на тези компании. Ако те не успеят да предложат по-конкурентни електромобили и да се адаптират към динамично променящия се пазар, рискуват да загубят още по-голяма част от своята позиция както в Китай, така и в Европа.