Електрическите автомобили (ЕА) стават все по-популярни в Европа, но тяхното разпределение варира значително в различните региони. Някои държави като Норвегия, Швеция и Нидерландия водят класациите с висока плътност на ЕА, докато в други, като Гърция и Испания, регистрациите на електромобили са минимални.
Норвегия – лидер в Европа
Норвегия е страната с най-висок дял на електрически автомобили спрямо общия брой на леките автомобили. Според данни на Eurostat:
- Осло води с впечатляваща плътност от 26.49%.
- Следва западната област Вестланд с 22.08%, а регионът Трьонделаг заема трето място с 18.86%.
Важно е да се отбележи, че някои норвежки региони, като островите Ян Майен и Свалбард, имат много малки популации – около 2,600 души, което може да изкриви статистиката.
Региони с висока плътност в ЕС
В Европейския съюз (ЕС) челните места заемат:
- Флеволанд в Нидерландия с 12.77%.
- Утрехт, също в Нидерландия, с 6.64%.
- Шведската столица Стокхолм с 6.6%.
Тези региони са известни с развитието на мрежи за зареждане на електромобили и благоприятните данъчни политики, които стимулират използването на екологично чисти превозни средства.
Региони с най-нисък брой електрически автомобили
В контраст, в Турция има най-много региони с почти никакви регистрации на електрически автомобили. Същото важи и за някои гръцки острови и испански отвъдморски територии, където липсата на зарядни станции е основният проблем.
В континентална Европа, Гърция и Сърбия имат най-ниски нива на електрификация на транспорта.
Кой притежава най-много автомобили в Европа?
Средно, в ЕС на 1 жител се падат 0.56 леки автомобила, според данни на Eurostat.
Рекордьорите са в северна Италия:
- Вале д’Аоста: Почти 2.5 автомобила на човек (2,399/1,000 жители).
- Провинция Тренто: 1,431/1,000 жители.
- Провинция Болцано: 935/1,000 жители.
Тези високи стойности се дължат на благоприятни данъчни политики и висок стандарт на живот.
Региони с най-малко автомобили на глава от населението
На другия полюс е Майот, отвъдморски регион на Франция, с едва 83 автомобила на 1,000 жители. Други примери включват:
- Пелопонес, Гърция: 203/1,000 жители.
- Френска Гвиана: 217/1,000 жители.
Сред столиците с най-ниска плътност на автомобили са:
- Берлин: 338/1,000 жители.
- Виена: 375/1,000 жители.
- Стокхолм: 400/1,000 жители.
- Амстердам (Северна Холандия): 434/1,000 жители.
Заключение
Разпределението на електрическите автомобили в Европа ясно показва разликите в инфраструктурата и политиките на отделните региони. Докато страни като Норвегия и Нидерландия продължават да водят прехода към устойчива мобилност, други части на континента изостават поради липса на зарядни станции и стимули.