„Евровизия 2025“ в Базел се превърна в един от най-запомнящите се спектакли в 69-годишната история на надпреварата, съчетавайки блясък, културно разнообразие и бурна политическа атмосфера. Домакинството на Швейцария бе спечелено благодарение на миналогодишната победа на Nemo, а швейцарците посрещнаха делегациите с размах: 42 000 билета за финала (на цени от 40 до 350 швейцарски франка) изчезнаха за рекордните седем минути. Още от 13 май, когато прозвуча джингълът на първия полуфинал, до галавечерта на 17 май милиони зрители потънаха в добре познатия, но винаги магически „Евровизионен“ микс от фолклор, футуризъм и сценичен кич.
Както и през последното десетилетие, състезанието премина през два полуфинала (13 и 15 май), които отсяха стартовата листа до 26 финалисти. Гласуването отново беше 50 % национални журита и 50 % телевизионен вот, а правилото за максимум три минути на песен остави място за креативност без да разточва шоуто. Любопитен обрат донесе статистиката за езиците: рекорден брой изпълнители – 17 от 37-те участващи държави – запяха на родния си език, най-много от 1999 г. насам. Темата, предложена от Европейския съюз за радио и телевизия (EBU), беше „Единство“, но именно тук се сблъскаха идеал и реалност.
Големият триумф – Австрия
Короната отиде при 24-годишния Йоханес Пич, артистично известен като JJ, чиято оперно-техно балада „Wasted Love“ събра 436 точки и върна Австрия на върха за трети път след 1966 и 2014 г. Лиричният тенор, преплетен с пулсиращ синт бас, превърна изпълнението в емоционален апогей, а финалното „Hope never dies“ разтърси залата St. Jakobshalle. В следконцертното си интервю певецът сподели, че песента е „посвещение на изгубената любов и силата да намерим светлина след мрака“. Канцлерът Кристиан Щокер незабавно го поздрави в X: „Раздвижи Европа и издигна Австрия в светлината на прожекторите!“
Второто място заслужи Израел с Ювал Рафаел и „New Day Will Rise“ – триумф на силния вокал и личната й история на оцелял от терористичния атентат край Римон. Естония грабна бронза с нордическа фолк-поп притча, докато Швеция (групата KAJ) и Франция (певицата Louane) оформиха топ 5. Публиката бурно аплодира Норвегия за етно-транс експлозията „Northern Lights“ и Португалия за изтънчената си босанова, доказвайки, че различните жанрове могат да съжителстват в рамките на една триминутна сцена.
Държави отсъстващи от шоуто
Финансовите бариери тази година се оказаха високи. България оттегли участие за трети пореден сезон, обяснявайки, че вноската към EBU (общо близо 15 млн. € за всички страни) е извън възможностите на националната телевизия. По същите причини се отказа и Молдова. Русия остава отстранена заради войната в Украйна и вместо това възроди алтернативния конкурс „Интервизия“, към който покани „приятелски“ държави като Китай и Куба. Сред липсващите бяха също Босна и Херцеговина и Турция, които не са се завръщали от години.
Политика зад кулисите
Темата „Единство“ изглеждаше пророческа на фона на най-големите протести в историята на конкурса. Повече от 70 бивши участници подписаха писмо с настояване Израел да бъде отстранен, докато хиляди демонстранти пред залата развяваха палестински знамена. Организаторът – Европейският съюз за радио и телевизия – отказа да спре израелската телевизия KAN, но за да балансира напрежението, предприе безпрецедентни мерки за сигурност и окуражи делегациите да изнесат послания за мир. Резултатът беше разноцветно, макар и леко напрегнато, шоу, където аплодисментите понякога се смесваха със скандирания извън залата.
Цифри и рекорди
Шоуто достигна до над 160 милиона зрители в световен мащаб. Онлайн вотът счупи предишния рекорд с над 26 милиона уникални гласа, благодарение на новото мобилно приложение на EBU. В социалните мрежи хаштагът #Eurovision2025 генерира 4,2 милиарда импресии за 48 часа. Австрийската победа означава, че страната държи и уникалния рекорд за най-дълъг интервал между две титли – 48 години между 1966 и 2014 г. В жанрово отношение „Wasted Love“ е едва четвъртата песен в историята, съчетаваща оперен вокал с електронни бийтове, която печели.
Звукът на бъдещето
След финала звукозаписните студиа вече наддават за правата върху албума на JJ, а стрийминг платформите отчетоха милиони прослушвания още в първите 24 часа. Много анализатори определят изданието в Базел като повратна точка: след поредица победи на социално ангажирани или стилистично провокативни номера, 2025 г. показа, че чистата мелодрама, подсилена от умно продуциран кросоувър, все още може да завладява континент.
„Евровизия 2025“ доказа, че дори насред политически сътресения Европа – и половината свят – е готова за три вечерни часа да пее, да спори и да гласува заедно. Австрия прибра трофея, но истинският победител отново бе разнообразието: 17 езика, десетки жанрове и милиони зрители, обединени от едно послание – надеждата умира последна, а музиката я поддържа жива. Следващото, юбилейно 70-о издание обещава още по-голям спектакъл, но Базел 2025 завинаги ще остане пример как изгубената любов може да се превърне в колективна победна песен.