Едно от малкото постоянства в индустрията на автономните превозни средства (АПС) през последното десетилетие е, че винаги трябва да очакваме неочакваното.
Индустрията е била свидетел на множество обрати: редовно пропускани срокове за доставка на нашумели решения, драматична поява на нови технологии и внезапни стратегически промени, като например решението на General Motors да прекрати финансирането на подразделението си за самоуправляващи се таксита Cruise в края на 2025 г.
Непредвидима среда за 2025 г.
Навлизайки в 2025 г., несигурността в сектора остава висока. В САЩ тази несигурност се засилва от предстоящото завръщане на Доналд Тръмп в Белия дом — президент, който изглежда процъфтява в непредсказуемостта.
Очаква се Тръмп, насърчаван от новия си “първи приятел” — изпълнителния директор на Tesla Илон Мъск, да улесни федералните регулации за автономни превозни средства. Това би било в полза на Tesla, която през 2025 г. ще фокусира усилията си върху финализирането на своя “Cybercab”, представен през октомври. Според Мъск, “платени пътувания с роботакси Tesla” могат да започнат още през следващата година.
Основни играчи в сектора
![Автономните превозни средства: Перспективи за 2025 г.](https://cncnews.bg/wp-content/uploads/2024/12/ai_vehicles.webp)
Вниманието към роботакси индустрията се увеличава след старта на “Cybercab” и закриването на Cruise. Основният конкурент Waymo планира да разшири дейността си в Маями, Остин и Атланта, като същевременно засилва партньорството си с Uber. Със 150,000 седмични платени пътувания в края на 2024 г., очаква се Waymo да увеличи значително броя на обслужваните градове през 2025 г.
Други важни играчи като May Mobility и Amazon Zoox също са готови за напредък. Michigan-базираният May Mobility ще стартира операции в Япония, а Zoox ще представи иновативно автономно превозно средство без волан или традиционни контролни механизми в Сан Франциско и Лас Вегас.
Глобализация на автономните технологии
Китайските компании също насочват усилия към глобализация. Baidu тества роботакси в Хонконг, докато WeRide вече започна операции в Абу Даби. Тези стъпки бележат началото на глобалната надпревара за доминация в автономното придвижване.
Лекотоварни и пътнически превозни средства
Докато роботакси индустрията привлича основното внимание, автономните технологии в леките автомобили напредват по-бавно. General Motors се насочва към усъвършенстване на “Super Cruise” технологията, докато Mercedes продължава да доминира с Level 3 система, очаквана да се разшири през 2025 г.
В същото време автономните камиони увеличават тестовете си в САЩ, като първите комерсиални операции се приближават все повече.